Invloed van schermtijd op de ontwikkeling van je kind

Wat is de invloed van schermtijd op de ontwikkeling van je kind?

Ik herinner me toen ik jong was en computerspellen net begonnen uit te komen op de eerste consoles.

Mijn ouders wilden me stimuleren om buiten te spelen, maar ik was gewoon niet zo geïnteresseerd.

Natuurlijk, dat was op de tv en nu worden kinderen overal blootgesteld aan schermen en kunnen ze ook nog eens overal mee naartoe nemen, als ze de leeftijd hebben waarop je ze een eigen telefoon hebt gegeven.

Schermen zijn voorlopig nog wel in ons leven, dat gaat niet minder worden, en hoewel ik denk dat het essentieel is voor de ontwikkeling van een kind om te leren hoe ze een scherm en een apparaat kunnen gebruiken voor werk en het verzamelen van kennis, zijn er veel nadelige gevolgen voor hun ontwikkeling.

Ik heb ook dit artikel geschreven over hoe lang kinderen in verschillende leeftijdsgroepen op een gemiddelde dag op hun scherm doorbrengen. Het zal je waarschijnlijk verrassen!

EFFECT VAN SCHERMTIJD OP KINDONTWIKKELING

  • Verminderde fysieke vaardigheden: kinderen krijgen steeds minder fysieke inspanning met alle schermtijd en bankhangen in de samenleving van vandaag. Dit geldt des te meer vanwege de achteruitgang van de lichamelijke opvoeding op scholen waar kinderen steeds afhankelijker worden van hun ouders om buitenactiviteiten en sportactiviteiten te stimuleren. Zwaar gebruik van schermen vanaf jonge leeftijd kan een negatieve invloed hebben op de gezondheid van het hart, obesitas en zelfs hand-oogcoördinatie verminderen.
  • Lichamelijke klachten: steeds meer kinderen komen, zelfs op jongere leeftijd, naar de dokter om te kijken naar fysiotherapie vanwege nek- en rugklachten. Dit komt door het continue boven hun tablet- en telefoonschermen hangen. Ze brengen niet alleen veel tijd in één positie door, maar de klachten worden verder geaggregeerd vanwege het gebrek aan sportactiviteiten waarbij ze hun spieren kunnen losmaken en versterken.
  • Ongezonde levensstijl: toegenomen gebruik van schermen is ook sterk gecorreleerd met andere ongezonde levensstijlpatronen, zoals tussendoortjes. Omdat het een passieve activiteit is, gaat het bij kinderen (en bij volwassenen trouwens ook) vaak gepaard met het eten van snacks die meestal ook ongezond zijn. Het negatieve effect hiervan is ook een groter probleem omdat kinderen steeds minder sporten om die toegevoegde calorieën te verwerken en te verbranden. Dit verhoogt de BMI bij kinderen aanzienlijk, volgens dit artikel over media en jonge geesten door de American Academy of Pediatrics (in het Engels). Ze zeggen dat we meer eten tijdens het kijken naar tv of andere schermen omdat we geen aandacht besteden aan de signalen die ons lichaam ons geeft dat we vol zitten en gewoon blijven eten.
  • Leren en ontwikkeling: verhoogde schermtijd is gekoppeld aan onderontwikkeling van taalvaardigheden, evenals cognitieve en sociaal emotionele vaardigheden. Een ander onderzoek van de American Academy of Pediatrics toont deze correlatie aan.

HOE BEÏNVLOEDT SCHERMTIJD DE SLAAP VAN KINDEREN?

Ik weet dat velen van jullie je ook zorgen maken over de schermtijd en het effect ervan op de slaap die je kind krijgt.

Die late avond of zelfs nacht social mediasessies kunnen niet goed zijn, en dan het blauwe licht dat slaapproblemen veroorzaakt?

Welnu, je kunt hierover in ieder geval gerust zijn omdat volgens de Universiteit van Oxford in deze studie schermtijd heel weinig invloed heeft op de hoeveelheid slaap die kinderen krijgen.

Er zijn zorgen over de slaaptijd bij kinderen en tieners, omdat 50% tot misschien volgens sommigen zelfs 90% van de kinderen misschien niet de slaap krijgt die ze nodig hebben.

Ze voerden een enquête uit en brachten de resultaten in verband met de slaap die kinderen kregen, en ontdekten dat elke 1 uur schermtijd werd vertaald in slechts 3 tot 8 minuten minder slaap per nacht.

Dat is niet zo veel, hoewel er een verband werd gevonden. Niet genoeg om de theorie van blauw licht als dader nr. 1 in het verlies van slaap te ondersteunen.

Slaaptekort bij schoolgaande kinderen is echter wel een probleem geworden, dus het is nog steeds goed om naar hun levensstijl te kijken en te zien waar veranderingen in het gezinsschema en de dynamiek kunnen worden aangebracht om dit te verbeteren.

Overmatige schermtijd heeft ook invloed op de ontwikkeling van de ogen van je kind zoals ik hier heb onderzocht.

Ook een goed artikel om te lezen, met gelijk wat praktische tips om de ogen van kinderen te ontlasten en rust in te bouwen.

Kan schermtijd gedrag beïnvloeden?

Er is nog niet heel veel onderzoek naar gedaan, maar een nieuwe Canadese studie onder meer dan 2.400 gezinnen suggereert dat wanneer kleuters twee uur per dag of meer spenderen aan schermtijd, dit gekoppeld is aan klinisch significante gedragsproblemen.

Vergeleken met kinderen die minder dan 30 minuten per dag aan schermtijd kregen, hadden kinderen die werden blootgesteld aan meer dan twee uur schermtijd per dag

  • vijf keer meer kans om klinisch significante “externaliserende” gedragsproblemen zoals verminderde aandacht te vertonen
  • en meer dan zeven keer meer kans om te voldoen aan de criteria voor ADHD.

Ze ontdekten dat schermtijd een significante impact had op vijf jarigen.

De studie vroeg ouders hun schermtijd op te geven:

  • gemiddeld brachten kinderen van drie jaar 1,5 uur per dag door op een scherm
  • voor 42 procent van de driejarigen overtrof hun kijktijd de Canadese aanbevolen schermtijd-richtlijn van minder dan een uur per dag.
  • Op vijfjarige leeftijd brachten kinderen gemiddeld 1,4 uur per dag door op een scherm
  • voor 13 procent van de vijfjarigen overtrof hun kijktijd de Canadese aanbeveling van minder dan twee uur per dag.

De studie beoordeelde ook het gedrag en aandacht van kinderen op vijfjarige leeftijd door ouders de Child Behaviour Checklist (CBCL) te laten invullen, een screeningmaatregel voor een verscheidenheid aan problemen zoals angst en depressie, emotionele reactiviteit, verminderde aandacht, agressiviteit en slaapstoornissen.

De twee grote punten uit dit onderzoek zijn dat:

  1. kinderen die op drie- of vijfjarige leeftijd aan meer schermtijd werden blootgesteld, significant grotere gedrags- en aandachtsproblemen vertoonden op vijfjarige leeftijd
  2. dat deze associatie groter was dan elke andere risicofactor die werden beoordeeld, inclusief slaap, opvoedstress en sociaaleconomische factoren

Wat kun je doen om de negatieve effecten op ontwikkeling tegen te gaan?

Verder werd er bij de Canadese studie ook nog gekeken naar factoren die bescherming kunnen bieden tegen de negatieve effecten van schermtijd.

Ook hier had een goede nachtrust en voldoende slaap een kleine impact, maar deelname aan georganiseerde sporten had een zeer significant beschermend effect.

Interessant was het dat fysieke activiteit op zichzelf niet beschermend was, maar de activiteit structuur moest hebben.

Hoe meer tijd kinderen besteedden aan georganiseerde sport, hoe minder waarschijnlijk ze gedragsproblemen vertoonden.

Veel van de vaardigheden die je leert via georganiseerde activiteiten en sport zijn heel belangrijk voor jonge kinderen in hun vroege ontwikkeling.

Het vormt de basis voor ontwikkeling bij kinderen.

Het advies is om in plaats van te kijken naar het blindelings beperken van schermtijd het beter is om in plaats daarvan de tijd gespendeerd aan andere gestructureerde activiteiten zoals sport te vergroten.

Heeft schermtijd invloed op de hersenen van kinderen?

Een hele generatie kinderen groeit op met smartphones, tablets en andere elektronische apparaten, verbonden met internet.

Het geeft wetenschappers ook de kans om de vraag te beantwoorden: welk effect heeft schermtijd op het ontwikkelende brein van kinderen?

Onderzoekers van de National Institutes of Health hebben onlangs een inzicht in het antwoord gegeven, gebaseerd op voorlopige gegevens uit de studie van de Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD).

Deze studie volgde meer dan 11.000 9- en 10-jarigen op 21 locaties in de Verenigde Staten.

De twee grote learnings uit de voorlopige resultaten zijn:

  1. MRI-scans vonden significante verschillen in de hersenen van sommige kinderen die meldden dat ze meer dan zeven uur per dag smartphones, tablets en videogames gebruikten
  2. Kinderen die meer dan twee uur per dag schermtijd gebruikten, scoorden wel al lager op denk- en taaltests

De hersenscans toonden aan dat kinderen met extreem veel schermtijd een vroegtijdige dunner worden van de cortex vertoonden.

Deze buitenste laag van de hersenen verwerkt verschillende soorten informatie van de zintuigen.

Normaal gesproken is dit een fenomeen geassocieerd met ouder worden, dus wat we later zouden verwachten, gebeurt nu iets eerder.

Beïnvloedt schermtijd ons geheugen?

Is het schermtijd die we de schuld kunnen geven van deze hersen-ontwikkeling en leerverschillen?

De enige conclusie die er tot nu toe getrokken kan worden is dat schermtijd en leerprestaties verband hebben met elkaar, maar het is moeilijk te zeggen of de een de ander nou heeft veroorzaakt.

Overmatige schermtijd kan bijvoorbeeld de academische prestaties van kinderen verminderen. Maar het kan ook zijn dat kinderen die moeite hebben met bepaalde mentale taken om een ​​of andere reden meer aangetrokken worden tot schermen.

Hetzelfde geldt voor de verschillen in de hersenscans van sommige kinderen. Heeft schermtijd die veranderingen veroorzaakt of zijn kinderen met dunnere cortex meer aangetrokken tot schermen?

Beïnvloedt schermtijd ons geluk?

Een ander effect van schermtijd op de hersenen is directer.

In één onderzoek hebben Dr. Kara Bagot van de Universiteit van Californië in San Diego en haar collega’s de hersenen van tieners gescand terwijl ze hun Instagram-feed bekeken.

Ze ontdekten dat wanneer tieners hun Instagram-feed bekeken, het beloningssysteem van hun hersenen geactiveerd werd.

Bagot en anderen geloven dat elektronische apparaten de afgifte van dopamine kunnen stimuleren, een chemische stof in de hersenen die betrokken is bij verlangens en beloning.

CONCLUSIE

Het is duidelijk dat schermtijd invloed heeft op de ontwikkeling van een kind. Of het nu alleen maar is door de content die ze bekijken of ook door het feit dat ze er meer mee bezig zijn dan met buitenspelen en vrienden maken.

Alleen maar kijken naar de beperking van schermtijd is niet het antwoord.

We moeten kijken naar andere factoren die een rol spelen bij de ontwikkeling van onze kinderen die al dan niet kunnen correleren met het toegenomen gebruik van schermen.

We zullen op zijn minst moeten controleren wat onze kinderen met hun schermen doen, zodat we ze kunnen leren hoe dat past in een normaal en gezond leven voor de toekomst.

Van schermen gebruiken voor werk tot gebruik voor ontspanning.

Als we naar ons eigen leven kijken en zien dat velen van ons meer en meer kiezen om naar de sportschool te gaan, of meer tijd met onze gezinnen doorbrengen met echte quality time, in plaats van op de bank te zitten kijken naar Netflix, dat is iets om ook onze kinderen te leren.

We proberen het zelf ook continu uit te zoeken, naarmate technologie blijft evolueren en we moeten ze voorbereiden op een gezond leven dat de moeite waard is om te leven.

Soms is wat afleiding al voldoende, ik vond het bijvoorbeeld vroeger super leuk om de Donald Duck Junior te lezen, ik heb er nu ook over geschreven, en dan is het in ieder geval weer wat om naar uit te kijken wat geen scherm is, en wellicht als beloning kan dienen.

HOE LEERT JOUW KIND MET EDUCATIEF SPEELGOED?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol tips en acties voor ouders, de eerste email is dit GRATIS E-Book: "Hoe leert je kind met educatief speelgoed"
JA, GRAAG!
We sturen je graag tips en acties en gebruiken hiervoor Sendinblue conform ons privacy beleid
close-link