STEM onderwijs voor kinderen: 5 redenen waarom

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Altijd wat te doen voor de vakantie of regenachtige dag?

Speelkeuze heeft nu de ultieme doeboek collectie, met meer dan 60 pagina's aan leuke kleurplaten en educatieve puzzels.


Wat is STEM voor kinderen?

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Het is een aanpak voor het onderwijs van exacte vakken waarin kinderen leren om problemen op te lossen en creatief te denken. STEM is een manier om kinderen te leren over de wereld van wetenschap, technologie, engineering en wiskunde.

In dit artikel vertel ik je alles over STEM en hoe je het kunt gebruiken in het onderwijs van kinderen.

Wat is STEM voor kinderen

Van peuter naar kleuter doeboek collectie

Educatieve spelletjes en kleurplaten voor 3 t/m 6 jaar

Dit e-book, samen met de bijbehorende printables, zal je peuter en kleuter heel erg leuk vinden. In elke fase van de ontwikkeling kan hij of zij er lekker mee spelen, samen met mama en papa.

Koop bij Bol.com

De vier pijlers van STEM: Wetenschap, Technologie, Engineering en Wiskunde

STEM (het perfecte speelgoed om ermee te starten hier beoordeeld) omvat een brede categorie van vaardigheden en kennis die essentieel zijn voor de economische ontwikkeling en de behoeften van de toekomst.

In de afgelopen jaren is er een enorme verandering geweest in de manier waarop we techniek en exacte vakken benaderen, en STEM speelt hierin een grote rol.

Er is een groeiende vraag naar technische en exacte professionals, en in veel gevallen is er zelfs een tekort.

Door kinderen al vroeg kennis te laten maken met STEM, helpen we ze om zich voor te bereiden op een succesvolle toekomst in een snel veranderende wereld.

De vaardigheden die kinderen ontwikkelen met STEM

STEM richt zich op het ontwikkelen van een aantal belangrijke vaardigheden bij kinderen, waaronder:

  • Probleemoplossend denken: Kinderen leren om problemen te analyseren en stap voor stap oplossingen te zoeken.
  • Creativiteit: Ze ontdekken nieuwe manieren om dingen te bouwen en te ontwerpen, en worden aangemoedigd om hun eigen ideeën te ontwikkelen.
  • Samenwerking: STEM-activiteiten zijn vaak groepsgericht, waarbij kinderen leren samenwerken en communiceren om een gemeenschappelijk doel te bereiken.
  • Kritisch denken: Kinderen leren om informatie te analyseren, verbanden te leggen en weloverwogen beslissingen te nemen.

STEM in het dagelijks leven

STEM is niet alleen belangrijk op school, maar ook thuis. Kinderen vinden het vaak leuk om te experimenteren met technologie en techniek, en ouders kunnen dit enthousiasme aanmoedigen door samen met hun kinderen leuke STEM-activiteiten te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een robot, het ontwerpen van een app of het uitvoeren van een wetenschappelijk experiment.

Daarnaast biedt STEM ook ondersteuning voor ouders en leerkrachten. De EU heeft bijvoorbeeld een uitgebreide reeks richtlijnen en hulpmiddelen ontwikkeld om scholen en gezinnen te helpen bij het integreren van STEM in het onderwijs en de dagelijkse activiteiten.

De rol van wiskunde in STEM

Wiskunde is een van de belangrijkste pijlers van STEM en vormt de basis voor veel van de vaardigheden die kinderen ontwikkelen. Het helpt kinderen om logisch en gestructureerd te denken, en is cruciaal voor het begrijpen van complexe concepten in wetenschap, technologie en engineering. Door kinderen al op jonge leeftijd vertrouwd te maken met wiskunde, leggen we de basis voor hun verdere ontwikkeling op het gebied van STEM.

Kortom, STEM is een essentieel onderdeel van de opleiding en ontwikkeling van kinderen, en speelt een cruciale rol in het voorbereiden van onze jeugd op de uitdagingen van de toekomst. Door kinderen te stimuleren om te leren en te groeien binnen de wereld van wetenschap, technologie, engineering en wiskunde, geven we ze de vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in een steeds veranderende wereld.

De opkomst van STEM in het formele basisonderwijs

STEM-onderwijs is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het basisonderwijs. Onze maatschappij verandert razendsnel en we hebben steeds meer mensen nodig die actief kunnen meedenken en werken aan oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst. Daarom is het belangrijk dat we onze kinderen al op jonge leeftijd kennis laten maken met de wereld van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde. Zo zorgen we ervoor dat kinderen vanuit formeel onderwijs de juiste basis meekrijgen om later succesvol te zijn in hun leven en carrière.

Buitenonderwijs en samenwerking met kunstenaars

Buitenonderwijs kan een belangrijke bijdrage leveren aan het stimuleren van de interesse van kinderen in STEM. Door kinderen in contact te brengen met de natuur en de wereld om hen heen, leren ze op een speelse en ontdekkende manier over wetenschap en technologie. Samenwerking met kunstenaars kan ook helpen om kinderen op een creatieve manier kennis te laten maken met STEM. Kunstenaars kunnen bijvoorbeeld workshops geven waarin kinderen leren hoe ze technologie en wetenschap kunnen gebruiken om kunst te maken.

De pilot: STEM-onderwijs op locatie

In deze pilot wordt onderzocht wat de opbrengsten zijn van STEM-onderwijs op locatie. Hierbij wordt gekeken naar hoe deze vorm van onderwijs kan bijdragen aan de kennisoverdracht en ontwikkeling van kinderen. Het doel is om te ontdekken welke methodes het beste werken om kinderen enthousiast te maken voor STEM en hoe we dit kunnen integreren in het reguliere onderwijs. Instagram speelt hierbij geen rol, het gaat puur om de educatieve waarde van de activiteiten en de impact op de kinderen.

Al met al is het duidelijk dat STEM-onderwijs een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van kinderen en hun voorbereiding op de toekomst. Het is aan ons, als samenleving en onderwijssector, om ervoor te zorgen dat we onze kinderen de best mogelijke start geven op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde.

De wondere wereld van STEM: wat kinderen er allemaal van leren

STEM leert kinderen veel meer dan alleen de basisprincipes van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde. Ze ontwikkelen een brede kennis en vaardigheden die hen helpen om beter te begrijpen hoe de wereld om hen heen werkt. Door het stellen van vragen en het zoeken naar antwoorden, leren ze problemen te herkennen en op te lossen op een creatieve en innovatieve manier.

Stimuleren van eigen denken en probleemoplossende vaardigheden

STEM-activiteiten stimuleren kinderen om hun eigen denkvermogen te gebruiken en oplossingen te bedenken voor problemen die ze tegenkomen. Ze leren om dieper na te denken over de onderwerpen en om praktische oplossingen te vinden. Dit is belangrijk, omdat het hen helpt om in de toekomst beter te kunnen omgaan met complexe situaties en uitdagingen.

Samenwerken en leren in groepsverband

Bij veel STEM-activiteiten werken kinderen samen in groepjes. Dit is geweldig, want het leert hen om te communiceren, samen te werken en ideeën uit te wisselen met anderen. Ze leren ook om te luisteren naar de mening van anderen en om kritisch na te denken over hun eigen ideeën. Dit is een belangrijke vaardigheid die ze later in hun leven, zowel op professioneel als persoonlijk vlak, goed kunnen gebruiken.

Spelenderwijs leren en experimenteren

STEM is niet alleen maar serieus en zwaar; het kan ook heel leuk en speels zijn! Kinderen leren door te spelen en te experimenteren met nieuwe ideeën en concepten. Ze proberen dingen uit, maken fouten en leren daarvan. Dit zorgt ervoor dat ze niet bang zijn om te falen en dat ze gemotiveerd blijven om te blijven leren en ontdekken.

Betrokkenheid van ouders en de gemeenschap

Ouders en de gemeenschap spelen een belangrijke rol bij het stimuleren van STEM bij kinderen. Vanaf jonge leeftijd kunnen ouders hun kinderen helpen om interesse te tonen in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde door samen spelletjes te spelen, boeken te lezen of activiteiten te ondernemen die gerelateerd zijn aan deze onderwerpen. Ook scholen en andere organisaties binnen de gemeenschap kunnen bijdragen aan het bevorderen van STEM door het aanbieden van workshops, clubs en evenementen.

Kortom, kinderen leren ontzettend veel van STEM. Ze ontwikkelen een brede kennis en vaardigheden die hen helpen om de wereld om hen heen beter te begrijpen en om problemen op een creatieve en innovatieve manier op te lossen. Daarnaast leren ze samenwerken, communiceren en kritisch denken. En het allerbelangrijkste: ze hebben er ontzettend veel plezier in!

STEM: Een wereld zonder grenzen voor kinderen

Wanneer ik terugdenk aan toen ik STEM leerde kennen, herinner ik me hoe deze leermethode de grenzen tussen verschillende academische disciplines doorbrak. In plaats van elk vakgebied afzonderlijk te benaderen, integreert STEM ze allemaal in één samenhangende en relevante manier van leren. Zo ontstaat er een wereld waarin wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde hand in hand gaan.

Ik herinner me een specifiek experiment waarbij we een probleem moesten oplossen dat zowel scheikundige als astronomische aspecten had. We moesten een combinatie van astrofysica en scheikunde gebruiken om een oplossing te bedenken. Deze benadering zorgde ervoor dat we niet alleen voldoende oefenden met de verschillende disciplines, maar ook inzagen hoe ze met elkaar verbonden zijn.

Internationale erkenning voor STEM

STEM is niet alleen een leermethode die in Nederland wordt toegepast, maar heeft ook internationale erkenning gekregen. Zo is er bijvoorbeeld het Deense Dion-project, waarbij kinderen op een spelende en onderzoekende manier leren. Dit project is in overeenstemming met de internationale visie op STEM en laat zien dat deze leermethode wereldwijd effectievere resultaten oplevert.

De kracht van STEM zit hem dus in het doorbreken van de grenzen tussen professionele vakgebieden en het motiveren van kinderen om op een speelse en onderzoekende manier te leren. Door deze benadering ontstaat er een wereld waarin kinderen niet alleen goed zijn in één specifiek vakgebied, maar ook inzien waar de verschillende disciplines elkaar raken en hoe ze samen kunnen werken om tot een oplossing te komen.

STEM-activiteiten voor thuis

Als ouder wil je graag dat je kind actief betrokken is bij zijn of haar leerproces. Een boeiende benadering hiervoor is de wereld van de ‘maker’. Makers zijn creatieve mensen die graag dingen bouwen, ontwerpen en uitvinden. Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe ideeën en manieren om hun kennis en vaardigheden te verbeteren. Er zijn tal van voorbeelden beschikbaar om thuis met STEM aan de slag te gaan.

Spelenderwijs leren met STEM-proefjes

Een populair idee om kinderen thuis met STEM bezig te laten zijn, is door middel van spel. Er zijn veel leuke en educatieve spelletjes die de basis van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde op een speelse manier aanbieden. Zo kunnen kinderen op een vrije en ontspannen manier oefenen met de juiste vaardigheden. Een voorbeeld hiervan zijn de experimenten die je thuis kunt doen, zoals het bouwen van een vulkaan of het maken van een zelfrijdende auto.

Bezoek een wetenschapsmuseum

Een andere manier om kinderen enthousiast te maken voor STEM is door samen een bezoek te brengen aan een wetenschapsmuseum, zoals NEMO in Amsterdam of het Experimentarium in Brussel. Hier kunnen kinderen op een interactieve manier kennismaken met natuurwetenschap, technologie en wiskunde. Vaak zijn er workshops en experimenten waar iedereen aan mee kan doen.

Maak gebruik van online bronnen

Het internet staat vol met leuke en leerzame STEM-activiteiten voor kinderen. Er zijn talloze websites en YouTube-kanalen waar je inspiratie kunt opdoen voor proefjes, experimenten en projecten die je thuis kunt uitvoeren. Zoek samen met je kind naar leuke ideeën en ga aan de slag!

Creëer een makerspace thuis

Een makerspace is een plek waar kinderen (en volwassenen) kunnen experimenteren, leren en creëren met behulp van technologische apparatuur, zoals 3D-printers, laserprinters en elektronica. Je kunt thuis een kleine makerspace inrichten door een ruimte te creëren waar je kind vrij kan experimenteren met verschillende materialen en gereedschappen. Zo stimuleer je de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van je kind.

Netwerken en sociale media

Sociale media spelen een belangrijke rol in de uitwisseling van kennis en ideeën op het gebied van STEM. Er zijn diverse online communities en groepen waar je als ouder of kind terecht kunt voor tips, advies en inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan Facebook-groepen, Instagram-accounts en Pinterest-borden die vol staan met leuke en leerzame STEM-activiteiten.

Door thuis aandacht te besteden aan STEM, bereid je je kind voor op een toekomst waarin wetenschap, technologie, techniek en wiskunde steeds belangrijker worden. Bovendien stimuleer je de nieuwsgierigheid, creativiteit en het probleemoplossend vermogen van je kind. Dus waar wacht je nog op? Ga samen aan de slag met leuke en uitdagende STEM-activiteiten!

STEM of toch liever STEAM?

Als je al bekend bent met STEM, heb je misschien ook wel eens gehoord van STEAM. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee termen? En waarom zou je voor de één of de ander kiezen? Laten we dat eens onderzoeken!

STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Het is dus eigenlijk hetzelfde als STEM, maar met de toevoeging van kunst (Arts). De gedachte achter STEAM is dat kunst en creativiteit een belangrijke rol spelen bij het oplossen van complexe problemen en het ontwikkelen van innovatieve ideeën.

Waarom STEAM?

De toevoeging van kunst aan STEM heeft een aantal voordelen:

  • Het stimuleert creatief denken, wat essentieel is voor het oplossen van problemen en het bedenken van nieuwe oplossingen.
  • Het helpt kinderen om een breder begrip te krijgen van de wereld om hen heen en de verschillende vakgebieden die daarin een rol spelen.
  • Het moedigt kinderen aan om hun passies en interesses te volgen, ook als die niet direct gerelateerd zijn aan wetenschap, technologie, techniek of wiskunde.

STEM of STEAM: wat is beter?

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag, omdat het afhangt van de doelen en interesses van het kind. Beide benaderingen hebben hun eigen voordelen:

  • STEM richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden en kennis die direct gerelateerd zijn aan wetenschap, technologie, techniek en wiskunde. Dit kan kinderen goed voorbereiden op een toekomstige carrière in deze vakgebieden.
  • STEAM daarentegen biedt een bredere benadering, waarbij kunst en creativiteit worden geïntegreerd in de leerervaring. Dit kan kinderen helpen om op een meer holistische manier te leren en hen aanmoedigen om hun eigen unieke talenten en interesses te ontdekken.

Conclusie

STEM is een breed scala aan vakken die de wetenschap, technologie, engineering en wiskunde omvatten. Het is belangrijk om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met STEM om hen te helpen een logisch denkende, creatieve en probleemoplossende persoon te worden die de wereld om zich heen begrijpt.

Als je kind interesse heeft getoond in STEM, is het belangrijk om hen te stimuleren om te experimenteren, te ontwerpen en te bouwen. Laten we hopen dat deze gids je daarbij heeft geholpen.

Altijd wat te doen voor de vakantie of regenachtige dag?

Speelkeuze heeft nu de ultieme doeboek collectie, met meer dan 60 pagina's aan leuke kleurplaten en educatieve puzzels.

Joost Nusselder, de oprichter van speelkeuze.nl is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuw speelgoed. Hij kwam als kind al in aanraking met alles rondom spellen toen zijn moeder de Tinnen Soldaat begon in Ede. Nu maakt hij samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen bij leuke speel ideetjes.