Kinderverhalen schrijven | Leuk voor of samen met je kind

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Altijd wat te doen voor de vakantie of regenachtige dag?

Speelkeuze heeft nu de ultieme doeboek collectie, met meer dan 60 pagina's aan leuke kleurplaten en educatieve puzzels.

Ooit afgevraagd waarom jongens en meisjes voor bepaald speelgoed, bepaalde kleuren en bepaalde verhalen kiezen?

Waarom willen meisjes zich in roze kleden en prinsessen zijn, en willen jongens Darth Vader, krijgers en ruimte-avonturiers zijn?

Verhalen die aan kinderen worden verteld, kunnen het verschil maken in de opvoeding, en jij als ouder bent daar ook een belangrijk onderdeel van.

Geleerden hebben ontdekt dat verhalen een grote invloed hebben op het begrip van kinderen van culturele en genderrollen.

Verhalen ontwikkelen niet alleen de geletterdheid van kinderen maar brengen ook waarden, overtuigingen, attitudes en sociale normen over die op hun beurt de perceptie van kinderen van de werkelijkheid vormen.

Kinderen leren hoe ze zich moeten gedragen, denken en handelen via de personages die ze in verhalen ontmoeten.

En bent een belangrijke verhalen verteller in hun leven.

Jij kunt het verschil maken in hoe ze de wereld gaan zien. Dát is waarom ik het wil hebben over beter worden in het vertellen van kinderverhalen.

Van peuter naar kleuter doeboek collectie

Educatieve spelletjes en kleurplaten voor 3 t/m 6 jaar

Dit e-book, samen met de bijbehorende printables, zal je peuter en kleuter heel erg leuk vinden. In elke fase van de ontwikkeling kan hij of zij er lekker mee spelen, samen met mama en papa.

Koop bij Bol.com

Waarom verhalen ertoe doen

Verhalen zijn een van de meest fundamentele manieren waarop we communiceren.

Bijna 80 jaar geleden verwoordde Louise Rosenblatt, een alom bekende literatuurwetenschapper, dat we onszelf begrijpen door de levens van personages in verhalen.

Ze voerde aan dat verhalen lezers helpen begrijpen hoe auteurs en hun personages denken en waarom ze zich gedragen zoals ze doen.

Ook blijkt uit onderzoek van Kathy Short, een geleerde in de literatuur van kinderen, dat kinderen door middel van verhalen leren een kritisch perspectief te ontwikkelen over hoe ze sociale actie kunnen ondernemen.

Verhalen helpen kinderen empathie te ontwikkelen en fantasierijk en divergerend denken te cultiveren.

Impact van verhalen

Dus, wanneer en waar ontwikkelen kinderen perspectieven op hun wereld, en hoe geven verhalen daar vorm aan?

Studies hebben aangetoond dat kinderen hun perspectieven op aspecten van identiteit, zoals geslacht en ras, ontwikkelen vóór de leeftijd van vijf.

Een belangrijk werk van romanschrijver John Berger suggereert dat zeer jonge kinderen patronen beginnen te herkennen en hun werelden visueel lezen voordat ze leren om taal te spreken, schrijven of lezen.

De verhalen die ze lezen of zien, kunnen een sterke invloed hebben op hoe ze denken en zich gedragen.

Uit onderzoek van geleerde Vivian Vasquez is bijvoorbeeld gebleken dat jonge kinderen verhalen spelen of tekenen waarin ze onderdeel worden van het verhaal.

In haar onderzoek beschrijft Vasquez hoe de vierjarige Hannah realiteit combineert met fictie in haar tekeningen van Rudolph het rendier.

Kinderen kunnen realiteit en fictie mengen in hun interpretatie van verhalen.

Vasquez legt uit dat Hannah pesten door de jongens in de klas had meegemaakt en niet graag zag dat Rudolph gepest werd door de andere rendieren toen ze het boek Rudolph het rendier met de rode neus las.

Vasquez suggereert dat Hannah’s tekening haar wens uitte om Rudolph niet te plagen, en nog belangrijker, haarzelf.

Verder is ontdekt dat kinderen de culturele en genderrollen van personages in de verhalen internaliseren.

Verhalen hebben vaak sterke beelden en overtuigingen over mannen en vrouwen, en vervolgens werden de meisjes gevraagd om te tekenen waarin ze dachten dat jongens geïnteresseerd waren en jongens om te tekenen waarin ze dachten dat meisjes geïnteresseerd waren.

Jongens tekenden meisjes als prinsessen in kastelen met een ridder om hen te redden van draken. Deze afbeeldingen waren versierd met regenbogen, bloemetjes en hartjes.

Meisjes tekenden jongens in buiten, als avonturiers en atleten.

Karen Wohlwend vond een sterke invloed van Disney-verhalen op jonge kinderen.

In haar onderzoek ontdekte ze dat zeer jonge meisjes, beïnvloed door de verhalen, meer kans hebben om “jonkvrouwen in nood” te worden tijdens fantasiespel.

Verhalen vertellen

Het is echter niet alleen het geschreven woord dat zo’n invloed op kinderen heeft.

Voordat ze beginnen met het lezen van geschreven woorden, zijn jonge kinderen afhankelijk van jou als ouder om verhalen te leren en te begrijpen.

Onderzoekers hebben ook laten zien hoe verhalen kunnen worden gebruikt om de kijk van kinderen op mensen in verschillende delen van de wereld te veranderen.

En niet alleen dat. Verhalen kunnen ook invloed hebben op hoe kinderen ervoor kiezen om in de wereld te handelen.

Je hebt dus een behoorlijke impact op je kinderen door de verhalen die je vertelt.

En ik kan iedereen deze mogelijkheid om een betere verhalenverteller te worden aanraden.

Het is een opleiding bij NHBO waar andere ouders zeer enthousiast over zijn:

Beoordelingen NHBO thuisstudie pedagogiek

Lees meer beoordelingen

En het mooie is, dat iedereen het in zich heeft om een leuk en pakkend verhaal voor een kind te schrijven.

En het leuke van het zelf schrijven is, dat je alle interesses van je eigen kind erin mee kunt nemen, of het nou dino’s of clowns zijn.

De cursus leert je een heleboel, maar ik zal een aantal belangrijke uitgangspunten delen:

De stappen om een ​​kinderverhaal te schrijven

De kunst is om één draai aan je verhaal te maken die het anders maakt. Als het een verhaal over pesten is, vertelt je verhaal misschien het verhaal vanuit het perspectief van de pestkop!

Of als het een verhaal over een hond is, maak deze hond dan aan één oog staar of blind.

Dan hebben ze een uitdaging om te overwinnen, eentje waar jij je educatieve draai aan kunt geven.

Misschien is je verhaal anders omdat je aan het einde een verrassing hebt, of misschien heeft je personage een magische gids zoals een fee of elf om hen door hun reis te leiden.

Voeg een draai toe die jouw verhaal onderscheidt van andere boeken.

Ontwikkel je hoofdpersonage

De beste boeken hebben unieke karakters. Ze zijn op de een of andere manier eigenzinnig.

Ze hebben een grappige gewoonte. Ze zien er vreemd uit. Ze praten anders dan alle anderen.

Maar als ik een verhaal zie waarvan het hoofdpersonage niet te onderscheiden is van elk kind dat ik ken, baart dat me zorgen.

Je wilt geen personage dat elk kind zou kunnen zijn, je wilt een hoofdpersonage dat ECHT aanvoelt.

Mijn advies zou zijn om een ​​karaktervragenlijst te doorlopen en erachter te komen hoeveel je weet over je karakter.

  • Wat verlangt je hoofdpersonage?
  • Wat is hun beste / slechtste gewoonte?
  • Zijn ze een extravert of introvert?
  • Hoe spreken ze anders dan alle anderen? (leuke spreuken, herhaalde zin / woord, dialect, hoog / laag volume)
  • Twijfelen ze aan zichzelf of hebben ze te veel moed?
  • Hebben ze huisdieren? (of heeft je dierlijke karakter menselijke eigenaren)
  • Wanneer voelt je hoofdpersoon zich het gelukkigst?
  • Hebben ze geheimen?
  • Wat zou dit personage doen dat heel erg uit zijn karakter zou zijn?
  • Waar houdt dit personage van dat de meeste mensen niet leuk vinden?

Schrijf de juiste lengte

Wat is het juiste aantal woorden voor je verhaal?

Dit is waarschijnlijk de meest voorkomende vraag die ik krijg, en het is ook de vraag die de meeste verhalenvertellers verkeerd hebben.

Uiteindelijk moet je uitzoeken voor welke leeftijdscategorie je schrijft en vervolgens binnen dat aantal woorden schrijven.

De meeste schrijvers schrijven prentenboeken voor 3 – 7 jaar, dat is de meest voorkomende categorie.

Als jij kinderen dat ook zijn, mik dan op 750 woorden. Dat is de goed uitgangspunt.

Als je een prentenboek met meer dan 1000 woorden schrijft, ben je te ver gegaan. Je moet het absoluut onder de 1000 woorden houden.

Het is de meest onverzettelijke regel in de hele branche en daar kun je je zelf ook het beste aan houden.

Vertel het verhaal snel

Veel kinderboeken trekken de aandacht van het kind en de ouder niet, en dat komt omdat ze te langzaam beginnen.

Als jij je verhaal gaat vertellen over een kind dat lid wordt van een circus, moeten ze meteen op de eerste of tweede pagina meedoen.

Geef geen achtergrondverhaal over het leven van dit kind.

Probeer niet de toon te zetten, laat het circus de stad binnenkomen en laat het kind zo snel mogelijk een clown of koorddanser of leeuwentemmer worden.

Je hebt zo weinig ruimte om je verhaal te vertellen dat je geen tijd kunt verspillen. Het tempo van kinderverhalen gaat over het algemeen snel, dus schrijf niet in een schildpadtempo.

Zoek uit wat het belangrijkste probleem is

Elk personage heeft een probleem. Het kan een mysterie zijn, het kan een persoon zijn,  zoals een stomme leraar of een pestkop, en het kan een vertrouwenscrisis zijn.

Dat probleem is waar ze het hele verhaal tegen zullen strijden.

Het grootste deel van het verhaal zullen obstakels zijn die het hoofdpersonage moet nemen voordat ze hun probleem kunnen oplossen.

Dit zijn de belangrijkste fouten die beginnende schrijvers maken met het hoofdprobleem van hun personage:

  • Het personage lost het probleem te gemakkelijk op: Laat je personage echt worstelen en falen. Idealiter zou de hoofdpersoon minstens drie keer moeten falen voordat hij dit probleem oplost, en misschien wel vijf keer falen (als je schrijft voor oudere kinderen).
  • Er zijn geen obstakels: Op de manier waarop het personage het probleem oplost, moet de hoofdpersoon tegen een hele reeks obstakels aanlopen. Laat hem geen enkel obstakel verslaan en dan voila! Het probleem is opgelost. Om een ​​raket te bouwen om naar de ruimte te vliegen, moet de hoofdpersoon enkele delen verliezen, moet zijn moeder hem bellen voor het avondeten, zijn vriend moet hem vertellen dat het niet werkt, het zou moeten regenen, enz. Een hele hoop obstakels.
  • Het personage geeft er niet genoeg om om het probleem op te lossen: Dit moet een ENORM probleem voor het kind zijn. Ze moeten het gevoel hebben dat het een kwestie van leven en dood is, zelfs als het werkelijke probleem slechts een ontbrekende schroef is. Zolang het kind denkt dat het een enorm probleem is, zal de luisteraar het gevoel hebben dat het een enorm probleem is. En jij kunt voor je eigen kind zorgen voor een verhaal waar je zoon of dochter ook daadwerkelijk een groot probleem van ondervindt!

Gebruik herhaling

Kinderen zijn dol op herhaling! Ouders houden van herhaling! Iedereen houdt van herhaling!

Als je iets niet in je verhaal herhaalt, wordt het geen geweldig kinderboek.

Hier zijn drie soorten herhalingen die je kunt gebruiken:

  1. Herhaling van een woord of zin op een pagina
  2. Herhaling van een woord of zin in het hele verhaal
  3. Herhaling van de verhaalstructuur

Elk boek dat rijmt, gebruikt herhaling van soortgelijke woorden, en ik zou willen beweren dat herhaling van de verhaalstructuur nog belangrijker is dan taalherhaling.

En als je meer wilt weten over herhaling, zowel in termen van het herhalen van woorden / zinnen als een structuur die herhaalt, bekijk dan deze geweldige NHBO cursus over het schrijven van kinderverhalen:

Cursus verhalen schrijven

Lees meer over wat je leert

Beëindig het verhaal snel

Zodra het belangrijkste probleem van het verhaal is opgelost (de kat is gevonden, de pestkop zegt dat het hem spijt, de twee meisjes worden weer vrienden), heb je nog maar een pagina of twee om het boek af te maken.

Aangezien het verhaal klaar is, is er geen spanning meer voor de lezer, wat betekent dat ze niet veel stimulans hebben om te blijven lezen of luisteren.

Dus doe ze een plezier en beëindig het verhaal zo snel mogelijk.

Kortom, je wilt een bevredigende conclusie trekken en alle verhaallijnen afronden.

Een van mijn favoriete trucs voor een einde is een techniek die stand-up comedians gebruiken, een “Call Back” genoemd.

Dit is wanneer ze verwijzen naar een grap uit eerder in hun set om hun routine af te maken.

Je kunt dit gebruiken in kinderverhalen door te verwijzen naar iets op de eerste 5 of 6 pagina’s van het boek.

Dit zijn mijn korte tips, maar je kunt nog veel meer leren in de betaalbare cursus Kinderverhalen schrijven.

Altijd wat te doen voor de vakantie of regenachtige dag?

Speelkeuze heeft nu de ultieme doeboek collectie, met meer dan 60 pagina's aan leuke kleurplaten en educatieve puzzels.

Joost Nusselder, de oprichter van speelkeuze.nl is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuw speelgoed. Hij kwam als kind al in aanraking met alles rondom spellen toen zijn moeder de Tinnen Soldaat begon in Ede. Nu maakt hij samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen bij leuke speel ideetjes.