Het kan moeilijk zijn om het gesprek met je kind te starten over wat ze online doen of met wie ze misschien praten, maar het is oh zo belangrijk. en je kan het leren!
Gebruik deze checklist om het gesprek met je kind over apps en online gedrag op gang te brengen:
Start een goed gesprek
Regelmatig praten, zoals je ook zou doen over hun schooldag, zal je kind helpen zich op zijn gemak te voelen over dit onderwerp.
Dat is nodig om naar je toe te kunnen komen, als ze zich een keer ergens zorgen over maken.
Het kan helpen om:
- Ze gerust te stellen dat je geïnteresseerd bent in hun leven, offline en online. Erken dat ze internet zullen gebruiken om huiswerk te onderzoeken en om met hun vrienden te praten.
- Ze te vragen om je te laten zien wat ze leuk vinden online of apps die ze gebruiken, zodat je ze begrijpt.
- Positief te zijn over hun interesses, maar ook open over alles waar je je zorgen over maakt en waarom. Je zou kunnen zeggen “Ik vind deze site echt goed” of “Ik maak me een beetje zorgen over dingen die ik hier heb gezien”.
- Ze te vragen of zij zich ergens zorgen over maken of iets vreemds hebben ervaren en laat ze weten dat ze naar je toe kunnen komen.
- Ze te vragen naar hun online vrienden, hoe ze ze hebben ontmoet en hoe ze weten dat ze zijn wie ze zeggen dat ze zijn.
- Te luisteren naar de redenen waarom je kind apps of sites wil gebruiken die je niet geschikt acht, zodat je er samen naar kunt kijken en over kunt praten.
- Je kind te vragen wat zij denken dat oké is voor kinderen van verschillende leeftijden, zodat zij zich betrokken voelen bij de besluitvorming en weten waar ze misschien nog naar toe moeten groeien.
Hoe kan mijn kind zich voelen wanneer we samen over online veiligheid spreken?
Voor kinderen is het online leven het echte leven.
Het kan helpen om na te denken over hoe jouw kind zich zou kunnen voelen door ze te laten delen wat ze online doen voordat jij tegen ze praat met regels.
Sommige emoties die ze kunnen voelen zijn:
- ongemakkelijk om erover te spreken
- bezorgd dat je iets afpakt
- geërgerd dat je het toch niet begrijpt
- verward dat je er ineens over begint
- gelukkig dat ze iets eindelijk kwijt kunnen
Maak het herkenbaar
Het onderwerp benaderen lijkt een beetje op hoe men het onderwerp van de bloemetjes en de bijtjes zou benaderen.
In plaats van er willekeurig in te springen, is het beste om openingen te vinden om in het onderwerp te duiken op een manier waar je kind zich mee kan identificeren.
Wacht bijvoorbeeld tot ze je vragen stellen. Misschien hebben ze op een sociale-mediasite een vriendschapsverzoek ontvangen van iemand die ze niet kennen. Gebruik deze kans om met hen te praten over privacy en internetveiligheid.
Een andere manier is om zelf dergelijke kansen te creëren.
Nadat je een aantal selfies met je kind hebt gemaakt, kun je hem bijvoorbeeld vragen of ze denken dat het goed is om de selfie op Facebook te plaatsen.
Onderzoek met hen om verder na te denken over de implicaties van dergelijke acties en hoe ze zichzelf online kunnen beschermen.
Gebruik ook onze gesprekspunten checklist over online veiligheid in de volgende sectie om het gesprek op gang te brengen.