Peuter: 11 tips om ze te helpen leren door te spelen met plezier

Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Altijd wat te doen voor de vakantie of regenachtige dag?

Speelkeuze heeft nu de ultieme doeboek collectie, met meer dan 60 pagina's aan leuke kleurplaten en educatieve puzzels.

Een peuter is een kind tussen de 1 en de 4 jaar. In Nederland kennen we ook nog dreumes, maar in veel andere landen zoals Amerika valt dit onder peuter. In deze periode ontwikkelen kinderen zich snel en dit is een ononderbroken proces.

Probeer deze tips de volgende keer dat je met jouw peuter speelt en kijk hoe zelfs de eenvoudigste interacties hen aanmoedigen om de wereld om hen heen te leren en te verkennen.

Speeltijd is speciaal. Het is niet alleen leuk, maar ook van cruciaal belang voor de ontwikkeling van kinderen.

Spelen is hun ‘werk’ en hun manier van leren over de wereld om hen heen.

Wat is een peuter

Door te spelen proberen baby’s en peuters nieuwe vaardigheden uit, verkennen ze hun verbeeldingskracht en creativiteit en leren ze over relaties met andere mensen.

Elke activiteit kan speels zijn voor jonge kinderen, of het nu gaat om het heen en weer rijden van vrachtwagens of het sorteren van sokken.

Mijn zoon vindt bijvoorbeeld dingen sorteren en in bakjes stoppen een van de leukste dingen die er zijn.

En elk type spel kan meerdere mogelijkheden bieden om nieuwe vaardigheden te leren en te oefenen.

Als ouder ben je de eerste en favoriete speelkameraad van je kind.

Vanaf het allereerste begin van het leven van je kind speelt hij met je, of hij nu

  • naar je gezicht kijkt terwijl je hem voedt
  • of naar je stem luistert terwijl je voor hem zingt tijdens zijn luierwissel.

Hij is aan het werk, leert en onderzoekt.

Van peuter naar kleuter doeboek collectie

Educatieve spelletjes en kleurplaten voor 3 t/m 6 jaar

Dit e-book, samen met de bijbehorende printables, zal je peuter en kleuter heel erg leuk vinden. In elke fase van de ontwikkeling kan hij of zij er lekker mee spelen, samen met mama en papa.

Koop bij Bol.com

Spelletjes om te doen met je peuter

Geef de ontwikkeling en het leren van je kind een boost door speeltijd zinvol te maken met verschillende soorten spellen.

Als ouder is het belangrijk om de eenvoud van spelen in de vroege kinderjaren te begrijpen en het plezier van spelen te vergemakkelijken.

Er zijn allerlei soorten spel die waardevol zijn voor het leren van jonge kinderen, waaronder:

Constructief spel

Dit is wanneer je kind zijn verbeeldingskracht en vaardigheid gebruikt om iets te maken

  • een spel met poppen
  • of bouwen met blokken als spel bijvoorbeeld.

Constructief spel ontwikkelt probleemoplossende vaardigheden, verbeeldingskracht, fijne motoriek en zelfrespect.

Een leuk spel met blokken is om te kijken wie de hoogste toren kan bouwen, hoewel mijn jochie het nu vooral nog leuk vindt om mijn toren om te gooien.

Sociaal spel

Dit omvat spelen met andere kinderen, of het nu gaat om een ​​incidenteel spel in het park met een ander kind dat ze net hebben ontmoet of een vooraf afgesproken playdate tussen leeftijdsgenoten.

Het leert sociale vaardigheden, zoals empathie, en verbreedt de wereld van je kind.

Peuters vinden het een uitdaging om met anderen te spelen totdat ze ongeveer twee jaar oud zijn, dus verwacht niet dat ze delen en altijd goed spelen!

Kijk hoe ver je kind is en laat ze het lekker zelf uitproberen, sommige kinderen spelen nog best lang “naast” anderen in plaats van met, maar dat is ook al erg leuk en goed voor ze.

Zintuiglijk spel

Dit type spel komt veel voor bij baby’s en peuters en houdt meestal in dat de zintuigen worden gestimuleerd met

  • tast-,
  • bewegings-,
  • geluids-
  • en visuele ervaringen.

Een leuk spel is bijvoorbeeld speeltjes of andere dingetjes in een doos te doen met een gat erin en je kind erin te laten voelen. Daarna kunnen ze zien hoe het ding eruit ziet en de link leggen.

Oefenspel

Oefenspel omvat het herhalen van nieuwe vaardigheden zodat ze kunnen worden geleerd.

Zaken als

  • gooien
  • of trappen,
  • draaien,
  • huppelen

Fysieke beheersing van vaardigheden die worden gebruikt in sport of spellen.

Peuters en kleuters leren door te spelen en ze houden van niets anders dan dat mama of papa op hun niveau komen en met hen spelen.

Doe het gewoon lekker voor en ze zullen met je mee gaan oefenen.

Hoe oefen je balspelletjes met je peuter?

Spelen met ballen is geweldig voor peuters. Het helpt bij fysieke ontwikkeling, leert oorzaak en gevolg en verbetert coördinatie, fijne motoriek en oog-handcoördinatie. Begin met eenvoudige activiteiten, zoals rollen of gooien met een zachte bal. Geleidelijk kun je de moeilijkheidsgraad verhogen door de afstand te vergroten of de bal hoger te gooien. Zo kun je de balspellen voor je peuter telkens iets moeilijker maken.

Zo kun je spelen met je peuter

Dus wat kun je doen om het meeste uit de speeltijd van je kind te halen?

Constructief spelen met je peuter

  • Laat je peuter de activiteit of het speelgoed kiezen.
  • Laat je peuter zelfstandig beginnen en het spel meestal laten leiden.
  • Maak je geen zorgen over rommel of opruimen, laat het gewoon los.

Bekijk het leven door de ogen van je peuter

  • Speel op de vloer op het niveau van je peuter, waar je oogcontact kunt maken.
  • Neem de tijd om om de beurt te spelen en te praten.
  • Zorg ervoor dat je peuter speelt en jouw focus heeft, zodat je de speelervaring deelt en niet alleen zij aan zij speelt.
  • Accepteer hun manier van doen als ook een valide manier.

Geef je peuter je volledige aandacht

Ai, ik vind deze soms nog lastig man. Heel eerlijk, ik wil telkens stiekem op mijn telefoon kijken om een leuk papablog te lezen of de laatste appjes van vrienden.

Maar dat hebben ze natuurlijk gelijk door.

  • Laat zien dat je luistert en aandacht besteedt aan wat ze doen door te kijken en hun acties te herhalen.
  • Geef commentaar op wat je peuter doet zonder vragen te stellen of te corrigeren.
  • Moedig wat je peuter zo vaak mogelijk aan.

Pas je taal aan

Ik ben niet iemand om helemaal met een hoog stemmetje en babytaaltjes te brabbelen tegen mijn zoon, maar een beetje aanpassen is wel echt heel goed.

  • Gebruik korte, eenvoudige woorden om ontwikkeling en begrip te stimuleren.
  • Spreek niet tegen wat ze je vertellen, maar herhaal wat ze zeggen om te laten zien dat je luistert.
  • Wees zeer positief, bevestigend en enthousiast in je reacties.

Volg de leiding van je kind

Zorg voor een voorwerp, speelgoed of activiteit voor je baby of peuter en kijk wat hij ermee doet.

Het is oké als het niet de “juiste” manier is … laat hem je misschien ook eens een “nieuwe manier” laten zien.

Ga langzaam

Het is geweldig om je kind te laten zien hoe speelgoed werkt, maar probeer elke keer ‘het voor hem te doen’ uit te stellen.

Je kunt iets beginnen, zoals het ene blok op het andere stapelen en hem dan aanmoedigen om het eens te proberen.

Net genoeg hulp bieden om frustratie op afstand te houden, motiveert jouw kind om nieuwe vaardigheden te leren.

Lees de signalen van je kind

Je kleintje kan je misschien niet vertellen met woorden wanneer hij genoeg heeft gehad of wanneer hij gefrustreerd is, maar hij heeft genoeg andere manieren zoals

  • zijn geluiden
  • gezichtsuitdrukkingen
  • en gebaren gebruiken.

Door de signalen te lezen die aan een driftbui voorafgaan, weet je wanneer je erin moet springen of naar een nieuwe activiteit moet gaan.

Het lezen van zijn signalen kan je ook vertellen aan welke activiteiten je kind de voorkeur geeft.

Kijk naar je speelruimte

  • Is het gebied kindvriendelijk en kindveilig?
  • Is er teveel lawaai of andere afleiding?
  • Is het gebied veilig om te verkennen?
  • Is dit een goede plek voor de activiteit die je nu hebt gekozen, zoals rennen, ballen gooien of schilderen?

Als je van tevoren je ruimte bekijkt, kun je een driftbui, een ongeluk of een kapotte lamp voorkomen.

Speel het nog een keer, pappa

Hoewel deze wens om dingen keer op keer te doen niet per se opwindend is voor moeders en vaders, is dat het wel voor hun jonge kinderen.

Ze oefenen om een ​​uitdaging aan te kunnen gaan.

En wanneer ze het kunnen doen, helemaal alleen, worden ze beloond met een sterk gevoel van hun eigen competentie: een vertrouwen dat ze slimme en succesvolle wezens kunnen zijn.

Hoe meer ze oefenen en nieuwe vaardigheden beheersen, hoe groter de kans dat ze nieuwe uitdagingen aangaan en het leren doorgaat.

Dus als je in de verleiding komt om dat speeltje te verbergen waarvan je denkt dat je er zelf niet nóg een keer mee kunt spelen, onthoud dan de essentiële rol die herhaling speelt in de ontwikkeling van je kind.

Pas speelactiviteiten aan op de behoeften van je kind

Je kunt een ouder, familielid of verzorger zijn van een kind met speciale behoeften.

Een fysieke, mentale of sociale handicap kan af en toe een uitdaging vormen om te spelen, en dat kunnen ook al kleine dingetjes zijn.

Toch leren alle kinderen spelenderwijs en kan elke spelactiviteit worden aangepast aan de unieke behoeften van een kind.

De onderstaande richtlijnen kunnen je helpen na te denken over hoe je speeltijd leuk en passend kunt maken voor de vaardigheden, voorkeuren en capaciteiten van jouw specifieke kind:

  • Denk aan de omgeving: Welke invloed hebben variabelen zoals geluid of licht op je kind? Hoe is het achtergrondgeluid in je speelruimte? Staat er een televisie of radio aan? Zijn er nog veel andere kinderen in de buurt? Als je kind tijdens het spelen overstuur lijkt en je hebt al het andere geprobeerd, ga dan naar een stillere, minder stimulerende plek om te spelen.
  • Hoe reageert je kind op nieuwe dingen: Sommige baby’s en peuters, vooral als ze een speciale behoefte hebben, worden gemakkelijk overprikkeld, terwijl anderen veel activiteiten (tegelijk) uitoefenen. Probeer de speeltijd langzaam te beginnen, met één speeltje of object, en voeg geleidelijk andere toe. Kijk wat voor reacties je krijgt. Lacht er een glimlach wanneer een knuffelbeer wordt aangeraakt en omhelsd? Lijkt je kind opgeschrikt door de harde geluiden die uit de speelgoedbrandweerauto komen?
  • Hoe reageert je kind op verschillende texturen, geuren en smaken: Sommige voorwerpen kunnen bijvoorbeeld bijzonder plezierig zijn voor je kleintje om aan te raken en vast te houden. Anderen vinden ze misschien ‘grappig’. Lees de signalen van je kind en pas de speelervaring dienovereenkomstig aan.

Speel met anderen

Het is belangrijk voor een kind om relaties op te bouwen met leeftijdsgenoten.

Regel playdates of zoek naar mogelijkheden voor je kind om met andere kinderen te spelen, zoals in het park of tijdens een bibliotheek voorlees sessie, of breng hem lekker naar de opvang.

Plezier maken met leeftijdsgenoten is een belangrijke manier waarop kinderen sociale vaardigheden leren zoals delen, conflictoplossing en empathie en zal ook helpen bij de voorbereiding voor school.

Wat zijn ongewenste speelsituaties met peuters?

Er zijn een aantal situaties waarin het spel van een peuter ongewenst kan zijn. Het is misschien nog steeds een normale vorm van leren, maar kan op sommige momenten ongepast zijn.

Hieronder vind je de meest voorkomende vormen van ongewenste speelsituaties voor peuters.

  1. Peuter speelt in bed
  2. Peuter speelt met eten
  3. Peuter speelt niet met speelgoed
  4. Peuter speelt niet alleen
  5. Peuter speelt het liefste alleen
  6. Peuter speelt met ontlasting
  7. Peuter speelt dat hij baby is

1. Peuter speelt in bed

Het spelen in bed voor peuters, hoewel soms ongewenst, is meestal een normaal ontwikkelingsstadium rond de leeftijd van achttien maanden tot twee jaar. Overweeg om je kind ’s avonds iets eerder naar bed te brengen om slaaptekort te voorkomen. Meestal verdwijnt het spelen in bed van peuters vanzelf binnen een week of twee, terwijl je kind de kans krijgt om veilig te spelen.

2. Peuter speelt met eten

Peuters hebben de neiging om tijdens het eten behoorlijke rommel te maken, zoals spugen, gooien, pletten, en zelfs spelen met eten. Het is belangrijk om te begrijpen dat dit normaal gedrag is en dat het spelen met eten voor peuters een manier is om te leren. Peuters zijn ervaringsgerichte leerlingen, en ze verkennen de wereld door middel van aanraking en spelen, inclusief met voedsel.

3. Peuter speelt niet met speelgoed

Soms hebben peuters moeite om te spelen met hun speelgoed, wat kan betekenen dat ze begeleiding nodig hebben om te begrijpen hoe ze met bepaald speelgoed moeten spelen. Het is belangrijk om te onthouden dat wanneer peuters niet spelen met hun speelgoed, ze vaak moeten worden geleerd hoe ze moeten spelen, net zoals ze andere vaardigheden moeten leren.

4. Peuter speelt niet alleen

Sommige peuters huilen en klagen wanneer ze alleen moeten spelen, wat normaal gedrag is. Onderzoek suggereert dat problemen met zelfstandig spelen vaak meer te maken hebben met de ouders dan met de kinderen, wat betekent dat ouders de situatie kunnen verbeteren door de juiste aanpak te hanteren.

5. Peuter wil juist alleen spelen, niet met anderen

De omgekeerde situatie kan zich ook voordoen, wanneer een peuter juist alleen wil spelen, niet met andere vriendjes. Maar het is niet erg als peuters alleen spelen, vooral als ze jonger zijn dan vier jaar. Dit proces, bekend als parallel spelen, is belangrijk voor hun sociale ontwikkeling. Peuters die liever alleen spelen, zijn meestal bezig met hun eigen ontwikkeling en groei.

6. Peuter speelt met ontlasting

Peuters spelen soms met hun ontlasting omdat ze hun omgeving en lichaam aan het verkennen zijn. Het is belangrijk om begripvol en geduldig te reageren. Twee van de tips om spelen met ontlasting te beperken zijn het dragen van rompertjes en goed toezicht houden.

7. Peuter speelt dat hij baby is

Peuters die zich voordoen als baby’s of dieren, zoals miauwen of goo-goo-ga-ga zeggen, doen dit vaak als onderdeel om te begrijpen dat andere mensen gedachten en gevoelens hebben die anders zijn dan die van henzelf. Het is normaal gedrag, maar als je grenzen wilt stellen aan dit fantasierijke spel, is het belangrijk om de intentie van je kind te begrijpen, aangezien ze dit gedrag kunnen gebruiken om iets te vermijden, aandacht te krijgen, iets te krijgen dat ze willen, of om te communiceren.

Altijd wat te doen voor de vakantie of regenachtige dag?

Speelkeuze heeft nu de ultieme doeboek collectie, met meer dan 60 pagina's aan leuke kleurplaten en educatieve puzzels.

Joost Nusselder, de oprichter van speelkeuze.nl is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuw speelgoed. Hij kwam als kind al in aanraking met alles rondom spellen toen zijn moeder de Tinnen Soldaat begon in Ede. Nu maakt hij samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen bij leuke speel ideetjes.