Meerdere iPads beheren | Tips voor je gezin

door Joost Nusselder | Geupdate op:  april 15, 2020

Bekijk onze top speeltips, gratis doe-boekjes & meer voor de leeftijd van je kind:

Wat is er voor MIJN kind?

Ik zie veel vragen voorbijkomen rondom het beheren van meerdere iPads, en voordat ik de vraag ging beantwoorden wilde ik eerst iets meer te weten komen over de achtergrond van de vraag.

Ik ben erachter gekomen dat het bijna altijd te maken heeft met twee onderwerpen:

  1. je wilt meerdere iPads in je gezin gebruiken, bijvoorbeeld voor jezelf en voor je kinderen, en deze gemakkelijk kunnen beheren
  2. je wilt meerdere iPads inzetten voor je bedrijf, zoals voor een school die het voor de kinderen wil gebruiken of voor andere bedrijven waarbij de medewerkers er eentje krijgen

Ik zal hier antwoord geven op het beheren van meerdere iPads voor deze twee vragen.

Meerdere iPads binnen je gezin beheren

Met Family Sharing kun je een Apple ID maken voor een kind jonger dan 13 jaar.

Hiermee kunnen ze deelnemen aan Family Sharing en andere Apple-services gebruiken, zoals iCloud, iMessage, FaceTime en Game Center.

Om deel te nemen aan Family Sharing, moeten alle gezinsleden hun eigen Apple ID hebben. Kinderen jonger dan 13 kunnen zelf geen Apple ID aanmaken.

De gezinsorganisator kan echter geverifieerde ouderlijke toestemming geven en namens het kind een Apple ID maken in de familiegroep.

Als jouw kind al een Apple ID heeft, kun je deze toevoegen aan je familiegroep en hun e-mailadres, geboortedatum, beveiligingsvragen en meer bijwerken.

Controleer je betaalmethode

Controleer voordat je begint of je een ondersteunde betaalmethode gebruikt. Je kunt jouw betaalmethode controleren op je Apple ID-accountpagina.

Je kunt jouw betaalmethode beheren en wijzigen vanaf je apparaat.

Om te voldoen aan de online privacywetgeving voor kinderen, gebruik je de CVV, verificatiecode verzonden via sms of beveiligingscode van je betaalmethode als onderdeel van het verstrekken van jouw geverifieerde ouderlijke toestemming.

Als je geen ondersteunde betaalmethode hebt, wordt je gevraagd deze te wijzigen in een ondersteunde betaalmethode voordat je kunt doorgaan.

Nadat je de Apple ID van het kind hebt gemaakt, kun je teruggaan naar een andere betaalmethode.

Maak een Apple ID voor jouw kind

Gebruik de onderstaande stappen om een ​​Apple ID voor je kind te maken en voeg deze vervolgens toe aan jouw familiegroep.

Nadat je jouw kind aan je gezinsgroep hebt toegevoegd, hebben ze hun eigen Apple ID die ze op elk Apple-apparaat kunnen gebruiken.

Jouw e-mailadres is het herstel-e-mailadres voor het account van je kind en je kunt het gebruiken met de beveiligingsvragen die je hebt opgegeven om een ​​vergeten wachtwoord opnieuw in te stellen.

Als het kind al een Game Center-account heeft, maar geen Apple ID, hoef je geen nieuw account voor hem te maken. Zoek gewoon naar hun nickname want die is dan al actief.

Een kind toevoegen op iPhone, iPad of iPod touch

Lees ook alles over je ipad kindvriendelijk maken in mijn artikel hier.

Er zijn een hoop meer instellingen die je kunt gebruiken om het device van je kind ook geschikt te maken zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Zeker de moeite waard om ook even te lezen.

Op je Mac met macOS Catalina

Op een Mac met macOS Mojave of eerder

Als je kind een Game Center-account heeft

Als je een kind jonger dan 13 wilt toevoegen dat al een Game Center-account heeft, maar geen Apple ID, volg dan deze stappen.

Op iPhone, iPad of iPod touch met iOS 10.3 of hoger

Op je Mac met macOS Catalina

Op je Mac met macOS Mojave of eerder

Het kind krijgt een bericht om zijn Game Center-wachtwoord in te voeren. Nadat ze hun wachtwoord hebben ingevoerd, maakt het kind deel uit van jouw Family Sharing-groep.

Beheer instellingen voor het delen binnen je gezin

Kinderen kunnen gebruik maken van dezelfde Family Sharing-functies als andere gezinsleden en hebben standaard toegang tot dezelfde muziek, films, tv-shows, boeken en apps.

Je kunt beperken tot welke inhoud jouw kind toegang heeft op de apparaten die ze gebruiken.

Stel beperkingen of ouderlijk toezicht in op een iOS-apparaat, in iTunes of op een Mac.

Toestemming om te kunnen kopen is standaard ingeschakeld voor kinderen jonger dan 13 jaar. Als je Vragen om te kopen niet wilt gebruiken, kun je deze uitschakelen:

Als je Vraag om te kopen uitschakelt, kan het kind zonder voorafgaande kennisgeving aankopen initiëren die via jouw betaalmethode worden gefactureerd dus let op voor je dit doet!

Let ook op dat na hun 13e ze ook aankopen kunnen doen.

Je kind moet deel blijven uitmaken van een familiegroep totdat het 13 wordt.

Je kunt een kind echter indien nodig naar een andere familiegroep overbrengen mochten zulke omstandigheden zich voordoen.

Kun je 2 iPads met elkaar syncen?

Nee, je kunt jammer genoeg niet 2 iPads met elkaar syncen. Je kunt de apparaten zelf niet met elkaar verbinden.

Je kunt wel dezelfde inhoud met beide apparaten in iTunes synchroniseren of je kunt automatische downloads op beide apparaten gebruiken om je gedownloade apps, boeken en liedjes op beide iPads synchroon te houden, maar je kunt de ene niet met de andere synchroniseren.

Meerdere iPads beheren voor school

iPads worden een belangrijk onderdeel van de leermiddelen, of het nu gaat om een ​​leermiddel voor leerlingen of als leermiddel voor jezelf.

De apparaten worden bij veel onderwerpen gebruikt en creëren vaak kansen die voorheen niet mogelijk waren.

Zowel basisscholen als middelbare scholen hebben de technologie omarmd, maar de weg naar iPad-succes verloopt niet altijd soepel en het inzetten van de apparaten (op welke schaal dan ook) kan voor iedereen een uitdaging zijn.

Basisschool vs middelbare school

De iPad zal tijdens het onderwijs op verschillende manieren worden gebruikt.

Een leerling uit de basisschool kan bijvoorbeeld de iPad gebruiken om te luisteren of te kijken naar een eBook met video of een iTunes U-cursus die door de leraar is samen gesteld.

Daarom moeten strategieën voor de manier waarop de iPads worden geïmplementeerd, met deze dingen rekening houden en er is zeker geen regel die alles eenduidig voorschrijft.

Middelbare scholieren hebben vaker een e-mailadres en daarmee een afzonderlijke Apple ID (de gebruikersnaam en het wachtwoord voor het downloaden van apps naar de iPad) om hun eigen iPad in te stellen.

Dit betekent dat de iPad specifiek kan zijn voor de behoeften van die leerling.

Als de leerling bijvoorbeeld geschiedenis volgt, zijn de apps en boeken die op dit apparaat zijn geïnstalleerd, daar specifiek voor.

Middelbare scholen kunnen ook sets van iPads hebben wanneer ze ervoor kiezen om niet elke leerling een eigen AppleID te geven om zo individuele behoeften te ondersteunen.

Veel middelbare scholen hebben elke leerling een iPad gegeven en hebben zelfs een beleid voor bring your own device opgezet om de hulpmiddelen en het inhoudsgebruik op de iPad te individualiseren.

Software voor mobiel apparaatbeheer, zoals Meraki, kan worden ingesteld om apps voor leerlingen draadloos te installeren en te verwijderen en beperkingen en autorisaties op te leggen.

Er is vaak een IT-afdeling om dit allemaal af te handelen.

In het basisonderwijs is het beeld anders: basisscholen zijn vaak kleiner en de meeste leerlingen hebben geen school-e-mailadressen of individuele iTunes-accounts gekregen.

Een ander probleem is het budget, omdat veel basisscholen het zich niet kunnen veroorloven om elke leerling een iPad te geven.

Daarom worden kleine sets iPads gekocht, zodat scholen het potentieel kunnen uitproberen zonder hun budget er volledig op uit te hoeven storten.

Een ander verschil is IT-ondersteuning, omdat veel basisscholen een ICT-coördinator hebben die vaak een fulltime klassenleraar is en hun technicus meestal wordt verzorgd door centrale IT die één keer per week de school bezoekt.

Daarom beginnen leraren in het basisonderwijs meer controle te krijgen over hun iPad-implementaties. Dit is iets goeds.

Individueel apparaat

De iPad is ontworpen voor de persoonlijke gebruiker als een apparaat ergens tussen een laptop en een smartphone.

Het is opgebouwd rond een Apple ID en apps die kunnen worden ingesteld om direct voor de gebruiker te werken. Ebay- en Twitter-apps kunnen bijvoorbeeld worden ingesteld zodat ze permanent zijn aangemeld voor de gebruiker.

De iPad is niet ontworpen om te worden gedeeld zoals laptops of pc’s. Dit werkt goed wanneer een school een iPad voor elke leerling heeft, maar andere overwegingen vereist wanneer minder iPads worden ingezet die mensen moeten delen.

Er is geen bestandsbeheersysteem op de iPad met de enige plaats om op te slaan op het apparaat zelf, namelijk de camerarol die alleen foto’s en video’s bevat.

Daarom worden alle andere bestanden opgeslagen in de apps zelf. Dit maakt de workflow een uitdaging wanneer leerlingen apparaten delen, omdat ze hun voltooide werk via de cloud of draadloos naar de docent moeten sturen.

Veel basisscholen kopen in het begin tussen de 10 en 50 iPads. De verleiding is om deze te bewaren als één set die door leraren op dezelfde manier kan worden geboekt als een laptop.

Dit kan echter een aantal problemen veroorzaken. Ten eerste zullen de beperkingen voor de iPads voor elke fase verschillen.

De jongste klassen willen bijvoorbeeld misschien safari uitschakelen en Guided Access veel meer gebruiken dan groep 7 en 8-leraren. De docent wil niet zelf beperkingen moeten instellen telkens wanneer hij de iPads gebruikt.

Ten tweede zullen de apps op de iPads per groep verschillen. Vroege jaren zullen bijvoorbeeld meer vroege letter-, cijfer- en rollenspel-apps gebruiken.

Als je rekening houdt met de ruimte die de apps in beslag nemen, het werk dat de leerlingen in die apps zullen opslaan en de foto’s en video’s in de camerarol, dan blijft er weinig ruimte over op een 16GB iPad om alle apps en content te bewaren die nodig is voor de hele basisschool met alle groepen.

Ten slotte is de camera op de iPad de meest gebruikte app, met name in de wat oudere groepen.

Leerlingen bouwen binnenkort een groot aantal foto’s en video’s op binnen de camerarol van elke iPad.

Het beste is om de leerlingen te leren de foto’s en video’s constructief te gebruiken door ze in andere apps zoals iMovie en Book Creator te gebruiken en ze vervolgens met de leerkracht te delen via workflowoplossingen.

Dit betekent dat de originele foto’s en video’s van de iPads kunnen worden verwijderd en de ruimte kan worden hersteld.

Dit is echter veel moeilijker te bereiken wanneer de iPads door de klassen worden overhandigd, omdat de tijd veel beperkter is en de volgende klas ze alweer nodig heeft.

Lessen rondom iPad gebruik

De sleutel tot een succesvolle iPad-implementatie ligt in de handen van de leraren en hoe ze ideeën ontwikkelen om de apparaten op creatieve manieren in hun lessen te implementeren.

Vertrouwen is cruciaal en training en regelmatige discussie is essentieel. Het simpelweg aanbieden van een set iPads voor een leraar kan stress veroorzaken in plaats van inspiratie.

Een leraar moet het apparaat eerst leren kennen, inclusief het potentieel en de beperkingen, en de risico’s.

Door een iPad voor een leraar aan het begin van een implementatie te bieden en hem de mogelijkheid te geven om deze als leermiddel te gebruiken, wordt zijn zelfvertrouwen groter.

Training en samenwerking van medewerkers zullen ideeën en toepassingen ontwikkelen. Dan zullen regelmatige vergaderingen en het delen van best practices groeien.

Dit kan gebeuren gedurende een periode van een half jaar voordat iPads worden aangeboden voor gebruik door de leerlingen in de klas.

IPads groeperen en beheren

Eén set iPads die door de hele school wordt ingezet, kan snel moeilijkheden veroorzaken, omdat de iPads snel vol raken met apps, foto’s en video’s.

Door de iPads op te delen in klassen, jaargroepen of belangrijke fasen in het leerproces kunnen de iPads voor die leeftijdscategorie worden ingesteld.

De docent (en) zouden dan de individuele controle over hun iPads overnemen en de apparaten zouden een vast onderdeel van de klas worden waardoor een betere workflow en veel meer gebruik mogelijk is.

Leraren zullen zelfverzekerder worden naarmate ze meer toegang hebben tot het apparaat en spontaner zijn in het gebruik.

De iPad is een individueel apparaat, maar hoe het in de klas wordt gebruikt, hoeft dat niet te zijn.

Samenwerking is cruciaal voor leerlingen die de iPads met succes gebruiken terwijl ze samenwerken om eBook, muziek en films te maken.

Maximaliseert de leerling het apparaat echt door een wiskundespel te spelen? Mogelijk niet.

Een kleine groep iPads in de klas kan hetzelfde, zo niet meer gebruik dan individuele apparaten voor elke leerling hebben.

Leerlingen zullen vaardigheden op het gebied van delen, communicatie en teamwerk ontwikkelen en hun creatieve vaardigheden echt verbreden.

Het betekent ook dat de iPads minder aandacht krijgen in de les en dat leerlingen beginnen te beslissen wanneer de iPads effectief kunnen worden gebruikt.

Is de iPad bijvoorbeeld het beste apparaat om een ​​verhaal te typen? Is de iPad het beste apparaat om een ​​eBook te maken?

Er kan een iPad-tafel worden gemaakt waar leerlingen de tijd kunnen doorbrengen met werken en carrousel voor andere activiteiten binnen de les.

Dit werkt met name goed in lessen Geschiedenis en Geografie, waar de iPad bewijsmateriaal kan bevatten of kan worden gebruikt als het hulpmiddel voor het maken van bewijsmateriaal zodra het bewijsmateriaal is verzameld.

Het doel kan zijn dat elke leerling een eigen iPad heeft, maar er is zoveel potentieel met slechts enkele iPads dat dit niet per se hoeft.

Apple ID beheren

De Apple ID is gekoppeld aan een apparaat om apps (betaald of gratis) te downloaden met behulp van een bijgevoegde creditcard of iTunes Voucher.

Je kunt één Apple ID gebruiken met zoveel iPads als je wilt, gewoon door ze allemaal met iTunes op een Mac of pc aan te sluiten.

Tot 10 iPads kunnen ook worden beheerd met behulp van de automatische download (app Instellingen dan App Store).

Met elke iPad verbonden met dezelfde Apple ID en met automatische downloads geactiveerd op elk apparaat, wanneer een app wordt gedownload op één iPad, wordt deze automatisch doorgestuurd naar de 9 andere iPads.

Dit maakt het voor een docent heel eenvoudig om de apparaten in zijn klas te beheren.

Leraren kunnen iTunes-vouchers krijgen en hun eigen Apple ID instellen (generieke e-mail aanbevolen zoals klasnaam voor het geval de leraar van school verhuist) en de voucher gebruiken om apps te downloaden die specifiek zijn voor hun klas en vakken.

Om te beginnen heeft de docent slechts één iPad (leraar iPad) gekoppeld aan een Apple ID, maar voegt vervolgens nog eens 9 toe naarmate de iPad-implementatie groeit.

Voorbij 10 iPads beheren is een Mac / pc vereist om apps of MDM-software zoals Meraki of LightSpeed ​​te installeren.

Het probleem met MDM’s is echter dat het een technisch persoon / bedrijf vereist om de iPads te implementeren en dat de docent de controle verliest omdat deze verzoeken moet doorgeven.

Volumelicenties

Apple heeft het volumelicentieprogramma ontwikkeld omdat, zoals hierboven vermeld, scholen meerdere iPads beheren met één iTunes-account.

Het is slechts één keer mogelijk om een ​​app te kopen met één iTunes-account, maar volgens de gebruikersovereenkomst moet elke app worden gekocht voor het aantal iPads waarop deze staat.

Als bijvoorbeeld 20 iPads allemaal de Book Creator-app hebben, moet de school volumelicenties gebruiken om 20 exemplaren van de app te kopen met 50% korting voor aankopen van meer dan 20 apps en hoger.

Door iPads in klassen / jaargroepen of belangrijke fasen te groeperen, kan een school geld besparen met volumelicenties, omdat niet alle apps op elke iPad hoeven te verschijnen.

Zoals eerder vermeld, is het belangrijk om best practices te delen.

Discussies over apps op personeelsvergaderingen kunnen belangrijk zijn.

Sommige apps kunnen in de hele school worden gebruikt, maar andere zijn mogelijk alleen vereist in een bepaalde leerontwikkeling of voor een bepaald onderwerp.

Tips voor het delen van iPads

Wanneer je iPads in de klas, maar natuurlijk ook op andere locaties deelt, zijn er een paar dingen die je kunt gebruiken om dit een beetje eenvoudiger te maken.

Joost Nusselder, de oprichter van speelkeuze.nl is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuw speelgoed. Hij kwam als kind al in aanraking met alles rondom spellen toen zijn moeder de Tinnen Soldaat begon in Ede. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen bij leuke speel ideetjes.