Kinderkleding agenturen

10 Kinderkleding Agenturen – hier kun je terecht

1. Snapp Agencies

Snapp Agencies is een agentuur in Nederland die gespecialiseerd is in kinderkleding. Momenteel hebben zij J&Joy, Babaluno en Minoti in hun portfolio.

Kijk op snapp-agencies.nl



2. Wintermans Agenturen

Wintermans Agenturen BV is een agentuur in high-end kinderkleding dat al vanaf 1990 bestaat. Ze kunnen bemiddelen voor verschillende labels als Billieblush & Billybandit, Hugo Boss, Karl Lagerfeld, Carrement Beau, Chloé, Little Marc Jacobs, Zadig & Voltaire, DKNY, Timberland, Givenchy, Diesel, Dsquared2, Armani Junior, Lapin House, Il Gufo, Lanvin, Twin-Set, Balmain, Simonetta en Emilio Pucci.

Kijk op wintermans-agenturen.nl

3. Ruben Worms mode agenturen

De agent in Nederland voor de kinderkledingmerken: Mim-Pi, Mim-Pi Baby No. Wanneer je op zoek bent naar een mode agentuur voor de leukste kinderkleding merken dan is Ruben Worms voor jou.

Kijk op rubenworms.nl

4. Hop Agenturen

Het in 2004 opgerichte Veldhovense Hoppenbrouwers Agenturen noemt zich met trots vooruitstrevend, dynamisch en ambitieus. Ze voeren zowel bekende nationale als en internationale merken als: AO76, Antony Morato, Blue Rebel, Born to be Famous, Dixie, Guess, HIstoire de Plage, Jeremy Scott, Le BIg, Le Temps des Cerises, Monta, Moschino, Pate de Sable, Parajumpers, Replay, Rockin’ my Bae, Save the Duck en Shiwi.

Kijk op hopagenturen.nl

5. Juul*s Agency

Na meer dan 15 jaar een eigen kinderkledingwinkel te hebben gerund is sinds 2016 Juul*s Agency geboren. Ze voeren drie topmerken: Wild & Gorgeous, HOW TO KiSS A FROG en Angels Face.

Kijk op juulsagency.nl

6. Mauriks Mode Agenturen

Zowel volwassen als kindermode in het assortiment. Mauriks Mode Agenturen bemiddelt voor boetieks, multi-brandstores, selectieve webwinkels, warenhuizen en grootwinkelbedrijven. Ze onderhouden een nauwe samenwerking met een aantal topmerken, waaronder: The New, Grunt, Levi’s Kids en Tiffosi.

Kijk op mauriksmodeagenturen.nl

7. Van der Linden Agenturen

Van der Linden Agenturen is een dynamisch agenturenbedrijf dat al meer dan 30 jaar bekende internationale merken in de Benelux verkoopt. Ze hebben de volgende merken: Boof, Blauer, Fun & Fun, Iceberg, Juicy Couture, Lyle & Scott en Mayoral.

Kijk op lindenagenturen.nl

8. Mark Bakker Agenturen

Mark Bakker heeft een klein portfolio van een aantal must-have merken. Je kunt terecht voor: CKS, Baker Bridge Boys en Baker Bridge Girls.

Kijk op markbakkeragenturen.nl

9. Zoet Agenturen

Zoet Agenturen is opgericht in 2004 door Annelie Koopmans. Het agentschap specialiseert zich in de vertegenwoordiging van kindermode merken voor de Nederlandse markt, met name op zoek naar langdurige samenwerkingen. Ze hebben een showroom die je eventueel kunt bezoeken om deze merken te bezichtigen: Finger in the Nose, Popupshop, Bandy Button, Yporque, Théluto Sandals, Stones and Bones.

Kijk op zoetagenturen.nl

10. Christina Fashion Agenturen

Christina Fashion Agenturen is een agentschap wat zich volledig richt op de kindermarkt
en dan voornamelijk op het midden/hoog segment. Zij voeren het merk Crush.

Kijk op christinafashion.nl



Wat is een agentuur in kinderkleding eigenlijk?

Een agentuur is een tussenpersoon die onafhankelijk is van een bepaald merk en vaak voor bepaalde of onbepaalde tijd voor dat kindermerk mag optreden als bemiddelaar tussen exporteur en klant.

Het agentuur ontvangt daarvoor een percentage van de omzet voor de transacties waarbij hij bemiddelt. Ook kan hij uit naam van de exporteur transacties afsluiten. Wanneer je werkt met een agentuur onderhandel je dus met de tussenpersoon van het merk of kinderkleding label.

Voordelen voor de exporteur

Het aanstellen van zo’n agent biedt voor de exporteur enkele voordelen:

De agent is nauw verbonden met de exporteur waardoor deze een groot gedeelte van de macht behoudt. Het agentuur bouwt ook relaties op met klanten op basis van de merken die zij voeren, en zullen dus trachten deze merken aan zich gebonden te houden.

  • De exporteur kan zelf zijn consumenten prijzen blijven bepalen
  • De exporteur verliest weinig grip en kan direct klantcontact met winkels blijven behouden
  • Het werken voor een percentage van de omzet werkt motiverend voor het agentschap om het label te promoten
  • De exporteur kan zelf de promotie van de kleding in het land bepalen

Nadelen voor de exporteur

  • Het agentuur houdt zelf geen voorraad aan. Dat betekent dat levertijden van deze kinderkledingmerken aan winkels vaak langer duurt en dat fabrikanten of exporteurs zelf een grotere voorraad aan moeten houden voor hun internationale beleid.
  • In de kledingsector komt het echter ook wel voor dat een agentschap zelf ook voorraad in consignatie aanhoudt om aan snelle bevoorraaddingen te kunnen voldoen.
  • Het agentuur heeft geen verdere after-sales diensten die ze leveren, ze gaan puur over het tot stand brengen van verkoop-deals.
  • Ze hebben een sterke wettelijke bescherming.
  • Wanneer je als exporteur of label een contract voortijdig wilt beëindigen hebben ze meestal nog aanspraak op een compensatie.
  • Vaak vertegenwoordigt een agentuur ook nog andere en soms concurrerende kleding. Hierdoor kan commitment zelfs per product verschillen als ze voor een bepaald kledingsstuk een beter alternatief hebben. Plus, ze verzetten vaak meer werk voor artikelen waarop zij een hogere vergoedingen ontvangen.
  • De vergoeding moet worden doorbetaald over herhaal aankopen van de klanten die ooit via het agentuur binnen zijn gekomen.

Europese Richtlijn agenturen

In de meeste landen bestaat er wetgeving op het gebied van agenturen. Zo is er vanaf januari ’94 de Richtlijn 86/653/EEG van de Raad van 18 december ’86 inzake de coördinatie van de wetgevingen van de Lid-Staten inzake zelfstandige handelsagenten, in de wetgeving van alle EU-lidstaten van kracht.

Dit betekent ook dat de Europese lidstaten de mogelijkheid hebben om de regelgeving op veel punten in de richtlijn uit te breiden. Het is daarom verstandig om altijd te kijken naar het specifieke land waar je samenwerking wilt aangaan en of er op jouw deelgebied niet aanvullende afspraken gelden.

Afspraken met de agent

Wanneer je een agentuur hebt gekozen om mee samen te werken is het belangrijk om deze samenwerking goed in afspraken vast te leggen. Dit moet je schriftelijk doen om naderhand geen verwarring te hebben over de rechten en plichten binnen de overeenkomst.

Let hierbij op de volgende zaken:

  1. Werkingsgebied van het contract, misschien wil jij alleen Nederland uitbesteden maar werken ze ook in andere landen
  2. De rechten en plichten van het agentuur
  3. De rechten en plichten van de exporteur/ label
  4. Geheimhoudingsverplichting
  5. Non-concurrentie bepalingen
  6. Spreek je een minimum omzet verplichting af
  7. De hoogte van de vergoeding van het agentschap
  8. Het moment van uitbetaling van de vergoeding
  9. Eventuele uitsluiting van vergoeding over directe leveringen aan winkeliers
  10. De duur en ingangsdatum van het contract
  11. De rechten van industrieel eigendom (niet overdraagbaar)
  12. Condities voor de beëindiging van het contract
  13. Eventuele opzegtermijn over en weer en het mogelijke recht op een schadevergoeding
  14. De vervolgstappen na het beëindigen van het contract
  15. Eventuele marketing ondersteuning
  16. Let er bij het sluiten van een deal ook nog op dat de wettelijke bescherming van een agent ook al van kracht is bij een Memorandum of Understanding (MoU), een intentieverklaring en een mondelinge overeenkomst

Het verschil tussen distributeur en agentuur

Er is een verschil tussen een distributeur en een agentuur, maar wat betekent dit precies in juridische zin?

Veel kinderkleding merken werken met zowel agentschappen als distributeurs. Je kunt als label natuurlijk proberen alles zelf te doen, maar dan moet je er een heel team voor aannemen. Of je misschien zelfs wel in buitenland moet vestigen.

Dit klinkt niet als een heel rendabele oplossing. Zeker niet wanneer er bedrijven zijn gespecialiseerd in een bepaalde deelmarkt. Je kunt er dan voor kiezen om zo’n agentuur of distributeur aan te stellen.

Maar zijn ze hetzelfde? Er zijn zeker belangrijke verschillen die een agentuur uniek maken ten opzichte van een distributeur. Zo heb jij als merk meer controle over hoe een agent te werk gaat. Een agentuur bemiddelt namelijk alleen.

Hij zorgt voor het maken van deals met nationale winkels, maar je bepaalt uiteindelijk zelf of je de voorgestelde deals wilt accepteren. Het worden daarmee ook jouw klanten. Het werk van een agentuur zit er dan op en jij kan de voorwaarden van deal, zoals het leveren van de kinderkleding en het ontvangen van de betaling, vervolgens zelf afhandelen met de klant.

De relatie met een distributeur is anders. Een distributeur is echt een wederverkoper, een partij die jouw goederen inkoopt en ze zelf verkoopt. Het is ook een onafhankelijke partij waar jij je niet met alles kunt bemoeien. Dat kan ook niet aangezien je hier te maken hebt met het mededingingsrecht.

Zo kan een distributeur bijvoorbeeld zelf zijn prijzen bepalen en heb je dit nu minder in de hand. Ze kunnen zelf minder marge pakken en onder jouw geadviseerde prijs hun goederen verkopen. Je hebt ook minder controle over je strategie aangezien een distributeur ook zelf het kanaal kan kiezen. Wil je een strategie kiezen van alleen maar fysieke winkels? Weet dan dat de distributeur er zelfstandig voor kan kiezen om jouw producten aan online stores te verkopen.

Ook is het goed om te weten dat de partijen waar een distributeur mee werkt zíjn klanten zijn. Hij is dus meer dan bemiddelaar maar hij is ook zelf verkoper met zijn eigen klantenbase. Zolang de samenwerking voortgezet wordt is dit wellicht niet zo’n groot probleem, maar mocht je deze willen verbreken dan heb je dus niet zonder meer recht op deze contacten. De distributeur zal dan andere labels aan ze gaan verkopen.

Het voordeel is echter dat ze direct je voorraad kopen. Deze gaan ze vervolgens zelf weer wederverkopen. Bij een agentuur voer je zelf uiteindelijk de deal uit en verkoop je uit je eigen voorraad, en loop je je eigen betalingsrisico.

Het einde van de samenwerking

Of je nu kiest om samen te werken met een distributeur of met een agentuur, je legt in de overeenkomst vast wat de minimale contractsduur is, en hoe lang de opzegtermijn is die jullie samen hanteren. Bij het werken met een agentschap komt daar, ongeacht de duur in de overeenkomst een wettelijke minimale opzegtermijn bij. Is de termijn in het contract minder dan de wettelijke termijn, dan zijn jullie nog steeds gehouden aan deze langere termijn.

Bij een agentuur werkt het met de klantenbase dus anders. Daarom wordt er vaak een goodwill vergoeding afgesproken voor het overnemen van het klantenbestand na beëindiging van de overeenkomst. Deze bescherming is voor het agentschap ingesteld om hem te compenseren voor het gedane werk om deze klanten te vinden en het merk te promoten.

Deze vergoeding is in Nederland gemaximeerd op de hoogte van de betaalde vergoeding over afgelopen jaar (of een gemiddelde van de afgelopen vijf afgesloten jaren). Een extra jaarcompensatie dus.



Conclusie

Bekijk goed welke vorm van samenwerking het beste bij jouw bedrijf past alvorens een overeenkomst, ook mondeling, aan te gaan. Gedane zaken kennen ook in het werken met agenturen, geen keer.

[wpp range="all" limit=3 stats_views=1 order_by="views" pid="758" excerpt_length=25 thumbnail_width=130]

HOE LEERT JOUW KIND MET EDUCATIEF SPEELGOED?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol tips en acties voor ouders, de eerste email is dit GRATIS E-Book: "Hoe leert je kind met educatief speelgoed"
JA, GRAAG!
We sturen je graag tips en acties en gebruiken hiervoor Sendinblue conform ons privacy beleid
close-link

Tip: Wehkamp heeft op dit moment hier een sale van een aantal van mijn favoriete kinderkleding merken:

Kinderkleding sale!